Lengyelország jelenleg az 5 legjobb napelem-befektetési piac egyike Európában. 2021-ben az ország mintegy 3,2 GW-ot termelő napelemes létesítményekkel bővült. Lengyelország 2021 végén 7,1 GW kumulatív beépített napelem-kapacitással immár jelentős szereplője az európai napenergia-piacnak, ahol sok befektető fejleszt nagyszabású, a 100 MW-os projektméretet jóval meghaladó naperőmű projektet. A hirtelen növekvő energiatermelő kapacitás azonban számos, akár negatív következménnyel jár, a társadalmi és politikai hatása jól látható.
A fejlesztők és a villamos elosztó rendszer üzemeltetői számára az egyik legnagyobb kihívás az új fotovillamos projektek országos hálózatra történő csatlakoztatása. Ezen túlmenően problémát okozhat, hogy a nagyméretű létesítmények közvetlen versenyben állnak a földterületekért a mezőgazdasági ágazattal, különösen mivel a mezőgazdasági nyersanyagok ára rendkívüli mértékben emelkedik, ami a vidéki területek jövőbeli fejlődésének lassítására irányuló jogalkotási javaslatokhoz vezet.
A jelenlegi energiapiaci környezetben a napelemek kiemelkedően versenyképessé váltak. Az európai magas energiapiaci árak hátterében elsősorban a magas földgázárak állnak, amelyek 2021 második fele óta meredeken emelkednek. Ez egyrészt a COVID-19 válságot követő gazdasági fellendülésnek, másrészt-főképpen 2022-ben- az orosz gázmennyiség csökkentésének köszönhető. Elmondható, hogy Lengyelországban jelenleg még mindig viszonylag alacsony az áram ára, mivel a szén árához igazítják az áram árszintjét. Azonban várhatóan 2024-2026 között megjelennek a lengyel energia tendereken nyertes 6 GW teljesítményű gázblokkok, ezután már a gázerőművek fogják meghatározni az energiapiaci árakat Lengyelországban. Csakhogy a CO2-kibocsátási egységárak hatása továbbra is nagyon jelentős marad.
Az európai villamosenergia-piaci árakra az ukrán háború közvetlen hatása még nem érzékelhető. Ugyanakkor várható, hogy az elkövetkezendő két évben megnyíló, 4 új német LNG terminál beüzemelésével a Gazprom erőteljesebben akarja majd manipulálni az európai földgázpiacot.
Mindezen okok miatt a lengyel ipari fogyasztók a megújuló alapú, kibocsátás mentes energia előállítására vagy energia beszerzésére törekszenek, felkészülve az előttünk álló évtized további villamos-energia árainak jelentős növekedésére. Ez mozgatja a vállalati PPA (Power Purchase Agreement-energiabeszerzési megállapodás) konstrukciók piacát, ahol az alap PPA konstrukciókat részesítik előnyben a termelés után fizetett (pay as produced) PPA-kal szemben, viszont magas energiaárak mellett az alap PPA konstrukció kockázati profilja megváltozik.
Az elmúlt években tapasztalt hirtelen megugró naperőműves telepítések elsősorban a lengyel támogatási rendszerekből származó pénzügyi ösztönzőknek, másrészt a nettó mérési rendszereknek volt köszönhető 2022. április 1-ig, amikor is a támogatási konstrukció lezárult. De sokat jelentett a naperőművek elterjedésében az 1 MWp erőművekre a tőkeááttételes, különbözeti „contract for difference” (CfD) pályázati konstrukció, amelyben a fogyasztó a fixált és a piaci ár különbözetét fizeti meg vagy kapja vissza az energiakereskedőtől.
Lengyelországban az energiaszabályozási hivatal aukcióra bocsát egy bizonyos energiamennyiséget megawattórában (MWh), amelyet 15 évre indexált „különbözeti szerződések” (CfD) formájában bocsát licitre. Ha az ajánlattevő által megítélt ajánlati ár meghaladja a piaci árindexet a különbözetet havi szintre lebontva fizetik vissza („negatív egyenleg”). Ennek fordítottja, ha az Ajánlattevő által megajánlott ár alatt a marad a piaci árindexnek („pozitív egyenleg”).
A lengyel PPA-piac jelenleg felívelőben van, de a piaci szereplők PPA-kal kapcsolatos tapasztalatai nagyon hiányosak. Egyelőre a nemzetközi (és banki szempontból finanszírozható) kereskedők uralják a piacot, de az ipari szereplőkkel és a vállalatokkal 2021 óta meredeken nőtt PPA konstrukciós ügyeletek száma. Mind a fizikai, mind a virtuális/pénzügyi PPA-kre van kereslet. A szereplők azonban gyakran tapasztalatlanok a kockázatok megfelelő elosztásában a megtermelt mennyiség alapú (pay-as produced) PPA-k és az alap PPA-k között.
Az alábbiakban foglaljuk össze a nagyteljesítményű naperőműves rendszerek fejlesztési és üzembe helyezési folyamatának fontosabb lépéseit a PPA szempontjából.
A fejlesztésre szánt földterületet (i) földbérleti szerződéssel, (ii) haszonélvezettel, (iii) lízingszerződéssel vagy (iv) földvásárlással szükséges biztosítani. Mindegyik jogcímnél előfordulhatnak bizonyos kockázatk vagy korlátozások, ezeket mindig egyedileg, az adott PPA konstrukció körülményeinek megfelelően kell értékelni. Ilyen kockázat lehet pl. a telekre alapított jelzálog alapján a földterület tulajdonosa elleni végrehajtási eljárás vagy csőd eljárás. Korlátozás lehet pl. a lengyel jog alapján, a 30 évre maximalizált földbérleti szerződés határideje. Azonban ezek ellenére vagy ezek mellett is Lengyelországban a legáltalánosabb jogcím a földbérleti szerződés a PPA konstrukcióban épülő naperőmű rendszer helyigényének biztosításához.
A nagyteljesítményű fotovoltaikus rendszerek telepítésének szigorú szabályoknak kell megfelelniük. Ezért az előkészületeket a földterületre vonatkozó szabályozás nagymértékben befolyásolja ( pl. földhasználati besorolás, egyéb pl. mezőgazdasági övezet), ezért a nagyteljesítményű naperőművek tervezését egy erre vonatkozó tanulmány kell megelőzze, amely tárgyalja a helyi építési szabályokat is.
Egy nagyszabású fotovoltaikus létesítmény fejlesztése környezeti hatásvizsgálatot igényel, ennek fényében is szükséges a beruházást mérlegelni. A környezetvédelmi, egészségügyi és vízügyi hatóság alátámasztó véleménye alapján az önkormányzat vezetője határozatot hozhat, amelyben megállapítja, hogy milyen szintű környezeti hatásvizsgálat szükséges, és a beruházó ennek megfelelően köteles elkészíteni a környezeti hatásvizsgálatról szóló jelentést. A környezeti hatásvizsgálati eljárások összetettek, magukban foglalják a nyilvánosság részvételével és a környezetvédelmi hatóságokkal folytatott konzultációt. Számos érdekelt fél megtámadhatja a környezetvédelmi hatástanulmányban foglaltakat, beleértve a helyi közösségeket és civil szervezeteket. A környezetvédelmi hatástanulmány alapján lehet kérelmezni a fotovoltaikus erőmű építési és csatlakozási engedélyét.
A lengyel építési szabályozás értelmében a nagyteljesítményű fotovoltaikus rendszerek építéséhez és üzembe helyezéséhez építési engedélyre van szükség, az építkezés befejezése után pedig használatbavételi engedélyt kell kérelmezni. Az építési engedélyt a fejlesztés egészére adják ki, de lehetőség van projektrészeket (legyen az hálózati vagy segédinfrastruktúra) engedélyeztetni. Az építési engedélyezési eljárás keretében a kérelmezőnek részletes tervdokumentációt kell benyújtania, amelyet szakképzett építész vagy építőmérnök készített, energetikai auditor ellenjegyzett.
A közcélú villamosenergia-hálózathoz való hozzáférés jogának megszerzéséhez a napelemes létesítménynek (i) meg kell felelnie a hálózati csatlakozási feltételeknek, amelyeket az elosztórendszer-üzemeltető („DSO”) vagy az átvitelirendszer-üzemeltető bocsát ki. („TSO”), és meghatározza a műszaki hálózati csatlakozási pontot; ezt követően 2 éven belül (ii) meg kell kötnie hálózati csatlakozási szerződést („GCA”), amely rögzíti a hálózati csatlakozási munkálatok és a villamosítás ütemezését.
Az építési munkák befejezése és az építési naplóban történt maradéktalan dokumentálás után a hálózatüzemeltetőnél lehet kérelmezni a megújuló energia létesítmény üzembe helyezését. Az igényléstől számított 2-4 héten belül a helyi DSO (vagy TSO) szemrevételezéssel ellenőrzi a létesítmény felállítását, és megkezdi a feszültség alá helyezési eljárást a közcélú hálózatra történő termeléshez. A naperőműves rendszer által megtermelt villamos energia közcélú hálózatra történő feltöltése előtt a beruházónak elosztási szolgáltatási szerződést kell kötnie az elosztórendszer-üzemeltetővel vagy átviteli szolgáltatási szerződést a TSO-val („DSA” vagy „TSA”). ; továbbá alá kell írnia a „tesztelési időszak alatti áramvásárlási szerződést” („Test-PPA”), amely lefedi a villamosenergia-termelési engedély megszerzéséig eltelt időt, Formálisan a megújuló energiaforrás-létesítmény nem jogosult energiát eladni a termelési engedély megszerzése előtt. Ezért a gyakorlatban a Test-PPA átvevő általában a műszaki kiegyenlítő piacon értékesíti az energiát, a beruházó pedig a termelői engedély megszerzése után kiszámlázza az eladott energiát a helyi közműszolgáltatónak. Ezt követően megtörténik a jogerős használatbavételi engedély megszerzése, amely előfeltétele az energiaszabályozási hivatal engedélyének megszerzésének. A hatósági engedély megszerzését követően lép életbe a beruházó által korábban a kereskedelmi társasággal kötött áramvásárlási szerződés (és kereskedelmi kiegyenlítési szerződés).
Ahogy a lengyel piac egy érettebb szakaszba lép, egyre nagyobb az elmozdulás a CfD-rendszerről a PPA-fejlesztési modell felé, amely lehetővé teszi a gyorsabb, hatékonyabb hálózati fejlesztést és az energia közvetlen értékesítését a magas minősítésű vállalati szolgáltatóknak. Mivel azonban az alap PPA konstrukciók egyre népszerűbbek, a megújuló energiatermelők is ki vannak téve az áringadozási kockázatnak, tekintettel a következő évekre előre jelzett rendkívül bizonytalan és volatilis energiaárakra. A hálózati csatlakozási szűk keresztmetszetek és a napelemes projektek földhasználatával kapcsolatos jogszabályi bizonytalanság ellenére a lengyel fotovoltaikus piac rendkívül érdekes szegmens a nemzetközi szereplők számára.
2022.május 10.
Szerző: Christian Schnell, Partner - Energy & Natural Resources, Dentons
Fordította Dr. Somogyi Andrea PhD